Artykuł pochodzi z wydania: Listopad 2025
Axence nVision to kompleksowe oprogramowanie do zarządzania siecią komputerową, które umożliwia monitorowanie, administrowanie oraz zabezpieczanie środowiska IT w firmie. Najświeższa wersja wprowadza szereg usprawnień i nowych funkcji, które sprawdziliśmy w ramach tego testu.
Oprogramowanie nVision składa się z sześciu głównych modułów:
- Monitoring Sieci – odpowiedzialny za automatyczne wykrywanie, mapowanie i monitorowanie urządzeń w sieci. Obejmuje m.in. automatyczne skanowanie i wykrywanie urządzeń (SNMP, WMI, ICMP, TCP), monitorowanie usług sieciowych (HTTP, SMTP, FTP, DNS, itp.), tworzenie map topologii sieci, przesyłanie alarmów i powiadomień o awariach, przekroczeniach progów wydajności, utracie łączności, a także raportowanie uptime/downtime i statystyk wydajności.
- Zasoby – obejmuje inwentaryzację sprzętu i oprogramowania (również automatyczną). Ponadto moduł umożliwia analizę konfiguracji sprzętowej (CPU, RAM, dyski, BIOS itp.), wykrywanie oprogramowania i numerów licencji, a także rejestruje historię zmian.
- Użytkownicy – znajdziemy tutaj informacje o aktywności userów. Moduł rejestruje ich działania na komputerach i w sieci, takie jak uruchamiane aplikacje, odwiedzane strony i używane pliki. Umożliwia analizę czasu aktywności i bezczynności, pomiar wykorzystania zasobów (transfer danych, procesor), a także pozwala na zastosowania reguł ograniczających dostęp do aplikacji i stron www.
- HelpDesk – obejmuje system zgłoszeń, w ramach którego użytkownicy mogą zgłaszać problemy e-mailowo lub przez portal, zdalne sterowanie komputerami poprzez połączenie z agentem nVison (zdalny pulpit, transfer plików, czat), historię obsługi i raporty SLA.
- DataGuard – umożliwia między innymi kontrolę i blokowanie nośników (pendrive’ów, dysków USB, CD i DVD), zarządzanie portami I/O i urządzeniami zewnętrznymi, rejestrację operacji kopiowania plików.
- SmartTime – prezentuje aktywności użytkowników i zespołów, raportując czas produktywny i nieproduktywny, wykorzystywane aplikacje, odwiedzane strony internetowe. Pozwala na określenie, czy dana aplikacja powinna być zaliczona do produktywnych, czy nie, będąc jednocześnie bardzo pomocnym przy rozliczeniu czasu pracy zdalnej.
Warto również wspomnieć o funkcjach takich jak Syslog, który umożliwia centralizację zdarzeń i alertów czy integracja LDAP/AD.
Instalacja i konfiguracja
W przypadku dużych środowisk (wiele urządzeń, intensywny monitoring, duża baza danych) producent zaleca zastosowanie dysków SSD, a także więcej RAM-u i CPU z większą liczbą rdzeni niż w specyfikacji minimalnej (pełne wymagania sprzętowe: bit.ly/48JwUPD). Zwrócić należy uwagę, że od wersji 16.5 agent nie działa na systemach Windows XP i Vista, a także Windows Server 2003 oraz 2008. Zarówno w przypadku nowej instalacji, jak i aktualizacji z niższych wersji instalator wykonuje wszystkie operacje, nie tracąc jednocześnie żadnych ustawień w przypadku update’u.
Dodawanie nowych urządzeń do monitoringu w nVision odbywa się zarówno w trybie automatycznym, jak i ręcznym. W pierwszym najczęściej korzysta się z funkcji inwentaryzacji sieci, która pozwala na przeskanowanie wybranej podsieci i wykrycie urządzeń. Później na podstawie listy odnalezionych urządzeń automatycznie tworzona jest mapa sieci, a zidentyfikowane urządzenia zostają objęte monitoringiem. W trybie ręcznym administrator może z kolei dodać urządzenia m.in. poprzez wpisanie adresu IP czy nazwy hosta. Urządzenie takie zostaje przypisane do odpowiedniego działu w firmie, a administrator może samodzielnie ustawić profile monitoringu i uprawnienia.
Dzięki regułom automatyzacji w nVision funkcjonuje mechanizm automatycznego przypisywania profili nowo wykrytym urządzeniom. Pozwala to na automatyczne nadawanie ustawień monitorowania na podstawie zdefiniowanych kryteriów, co zdecydowanie usprawnia zarządzanie dużą liczbą urządzeń. Na potrzeby monitorowania można także skorzystać z integracji z Active Directory, która polega przede wszystkim na jednokierunkowej synchronizacji danych z AD do systemu nVision. Konfiguracja odbywa się w konsoli nVision w zakładce Główne → Użytkownicy → Kontrolery Active Directory. Pozwala to na import użytkowników, grup i komputerów, co również ułatwia dodawanie oraz monitorowanie urządzeń w strukturze organizacyjnej.
Skanowanie i wykrywanie
Konfiguracja automatycznego wykrywania urządzeń odbywa się poprzez funkcję skanowania sieci i dzięki włączeniu opcji automatycznego wykrywania na wybranej mapie sieciowej (Atlasie). W konsoli nVision wybieramy mapę sieci, na której planujemy włączyć automatyczne wykrywanie urządzeń. Przechodzimy do zakładki Automatyczne wykrywanie i zaznaczamy opcję okresowe wykrywanie nowych urządzeń, podając częstotliwość i czas wykonywania automatycznego skanowania sieci według potrzeb (np. codziennie o określonej godzinie). W zakładce Automatyczne wykrywanie możemy też uruchomić natychmiastowe skanowanie, klikając Wykryj teraz, a po zakończeniu procesu program automatycznie doda nowe urządzenia do mapy sieci. Można dla nich ustawić ponadto automatyczne otrzymywanie profili monitoringu zgodnie z regułami automatyzacji.
[…]
Piotr Maziakowski
Autor jest od 2004 r. związany z branżą IT i nowych technologii w obszarze administrowania systemami klasy ERP.





