Artykuł pochodzi z wydania: Kwiecień 2021
Zunifikowany system telekomunikacji w przedsiębiorstwie zyskał na znaczeniu w ubiegłym roku, kiedy to spora część pracowników musiała przenieść się z biura do domu. Tendencja ta ma szansę utrzymać się przez dłuższy czas, więc testujemy jedno z rozwiązań ułatwiających współpracę.
Niespełna dwa lata temu po raz pierwszy testowaliśmy platformę komunikacyjną niemieckiej firmy innovaphone. Był to nasz pierwszy kontakt z rozwiązaniami tego producenta, który pomimo wieloletniej obecności na rynku nie był szczególnie rozpoznawalny wśród polskich klientów. Konkurencja na rynku rozwiązań komunikacyjnych jest dość spora, a wśród najpopularniejszych platform jednym tchem wymienić można Microsoft Teams, Cisco Webex czy Zoom. Unified communications as a service to segment rynku, który zdecydowanie urósł w ubiegłym roku za sprawą pandemii, która trwale odcisnęła piętno w sposobie świadczenia pracy oraz komunikacji. Skokowy wzrost zainteresowania rozwiązaniami tego typu był szczególnie zauważalny w pierwszej połowie 2020 r., kiedy to na platformy cyfrowej komunikacji przeniosła się edukacja, a tuż po niej biznes. Pik zainteresowania zaskoczył samych dostawców, którzy nie byli w stanie efektywnie obsłużyć zwielokrotnionego wolumenu ruchu, co dało się odczuć na jakości połączeń. Wygląda na to, że traktowany z dystansem przez wiele polskich firm home office stał się już standardem i pozostanie podstawową formą świadczenia pracy, przynajmniej wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Wydaje się, że kurz już opadł i to, co dotychczas wydawało się doraźnym rozwiązaniem do komunikacji i pracy grupowej szczególnie w dużych firmach, stało się standardem. Jest to zatem dobry moment, aby zastanowić się nad docelowym rozwiązaniem UC, a odpowiedzią na zdecydowaną większość potrzeb z tym związanych może być właśnie platforma innovaphone.
> MOŻLIWOŚCI
Tradycyjna telefonia to w obecnych czasach niewystarczający sposób komunikacji biznesowej, bez względu na to, czy mamy na myśli mechanizmy kolaboracji wewnątrzfirmowej, czy też relacje z partnerami biznesowymi lub klientami. Oczywiście sięgnięcie po słuchawkę w dalszym ciągu wydaje się być najbardziej naturalnym sposobem szybkiego załatwienia sprawy, jednakże zdążyliśmy już przywyknąć, że często przydałoby się udostępnić na żywo to, na co sami patrzymy, szczególnie jeśli jest to efekt wielogodzinnej pracy lub prototyp projektu, który właśnie czeka na akceptację klienta. Dodatkowo obraz z kamery pozwalający zobaczyć osobę po drugiej stronie połączenia – szczególnie jeśli dzielą nas setki, o ile nie tysiące kilometrów – to miły dodatek, który zacieśnia relacje na gruncie psychologicznym. Jeśli dodatkowo rozmowa może zostać rozszerzona na więcej niż tylko dwie osoby, a więc do formatu standardowej telekonferencji, to jesteśmy w domu. Mamy już prawie wszystko, co potrzeba. Do tego momentu wszystko wydaje się całkiem standardowe – wystarczy wykupić usługę u jednego z ulubionych dostawców tego typu rozwiązań, a następnie skorzystać z którejkolwiek opcji aplikacji klienckiej. Do wyboru zazwyczaj dostajemy wersję przeglądarkową, którą odpalimy w zasadzie wszędzie i na prawie każdym systemie operacyjnym z graficznym interfejsem użytkownika. Ponadto możemy zainstalować desktopową aplikację klienta dla wybranej platformy albo jej wersję na systemy mobilne. Plan minimum osiągnięty, ale do pełnej integracji z istniejącymi aplikacjami, czy chociażby tak prozaicznymi tematami jak wspólna książka adresowa, jeszcze daleka droga. Gdy już uda nam się przebrnąć przez podstawową integrację, to przydałaby się jeszcze możliwość wykonywania regularnych połączeń telefonicznych i to nie tylko w ramach wewnętrznego schematu numeracyjnego, ale także poza jego granicę. Tu, gdzie dla części platform stricte telekonferencyjnych pojawia się sufit, odpowiedzią może być platforma zunifikowanej komunikacji od innovaphone. Wszystkie dotychczas wymienione funkcjonalności z powodzeniem zrealizować można za pośrednictwem klienta komunikacji myApps. Wideotelefonia, telekonferencje, współdzielenie aplikacji czy w końcu komunikacja natychmiastowa z funkcją presence to zestaw podstawowy, który nie wyróżnia się specjalnie na tle konkurencji. Możliwości UC od innovaphone wykraczają jednak znacznie poza standardowy zestaw funkcji. myApps realizuje funkcje pełnego środowiska pracy grupowej i komunikacji bez względu na typ urządzenia końcowego i platformy systemowej.
W ramach tego samego interfejsu użytkownika, bez względu na rodzaj urządzenia końcowego, dostępne są wszystkie funkcje i aplikacje zainstalowane na platformie. Za komunikację ze światem zewnętrznym odpowiadają bramy VoIP, dostępne zarówno w formie sprzętowej, jak też wirtualnego urządzenia dla platform wirtualizacyjnych Microsoftu lub VMware. Bramki VoIP to fundament firmy, na którym zbudowano kompletne portfolio rozwiązań do komunikacji. Za ich pośrednictwem możliwe są połączenia zarówno SIP, ISDN, jak i tradycyjnej telefonii analogowej. Dzięki temu możliwa jest integracja dotychczasowych rozwiązań telekomunikacyjnych działających w przedsiębiorstwie z nowoczesną komunikacją opartą na IP. Wraz z bramą związana jest rozbudowana centrala PBX, stanowiąca serce całego systemu. Poza bramami w ofercie innovaphone znaleźć też można także telefony IP oraz różnego rodzaju adaptery analogowe. Nasze środowisko testowe bazowało na implementacji systemu w chmurze producenta. W związku z tym przetestowanie części funkcji, jak chociażby aplikacji umożliwiającej wysyłanie i odbieranie faksów, było dla nas niedostępne. Nie testowaliśmy także wykonywania połączeń poza symulowaną infrastrukturę firmową z wykorzystaniem trunków SIP. Podobnie jak ostatnim razem skupiliśmy się na funkcjach ujednoliconej komunikacji IP z wykorzystaniem aplikacji klienckich dla Windowsa oraz Androida. Ponadto dostępna jest także wersja dla systemu iOS. W ten sposób możliwe było przetestowanie klienta myApps wraz z wszystkimi dostępnymi aplikacjami, wśród których znaleźć można Softphone działający z poziomu przeglądarki, jak też dedykowanej aplikacji klienckiej. Każda z aplikacji dostępna jest jako ikona na pulpicie myApps. Ich liczba zależy od potrzeb i zakupionych licencji. Część aplikacji rozszerza możliwości komunikacyjne platformy innovaphone. W naszym przypadku poza Softphone’em zainstalowaliśmy także aplikacje Chat, Call List, Voicemail (w dwóch wersjach językowych), Contacts, Profile, Reports, Fax, Files, a także Conference. Nazwy aplikacji pozwalają łatwo zidentyfikować, z jaką funkcją mamy do czynienia.
[…]
Marcin Jurczyk
Autor jest architektem w międzynarodowej firmie z branży IT. Zajmuje się infrastrukturą sieciowo-serwerową, wirtualizacją infrastruktury i pamięcią masową.