Artykuł pochodzi z wydania: Czerwiec 2022
Organizacje przechodzące na pracę hybrydową powinny zadbać o obsługę, czyli zachować sposoby komunikacji, do jakich przyzwyczaili się klienci. Pomocna będzie wirtualna platforma do komunikacji z pełni funkcjonalną wirtualną centralą PBX.
Firma NFON GmbH to ogólnoeuropejski dostawca usług PBX w chmurze, od 2021 r. obecny również w Polsce. Do klientów spółki zalicza się ponad 40 tys. podmiotów z 15 krajów Europy. Firma oferuje opartą na chmurze platformę komunikacyjną w postaci w pełni funkcjonalnej centrali PBX wraz z takimi funkcjami jak: przekazywanie połączeń oparte na źródle, wirtualny faks, poczta głosowa, kolejkowanie połączeń, routing połączeń, interaktywne zapowiedzi, CLIP, CLIR. Jednocześnie funkcje platformy pozwalają na prowadzenie wideokonferencji, integrację ze stacjonarnymi telefonami IP wielu producentów, integrację z systemami CRM czy Microsoft Teams.
Połączenia nawiązywane są przez internet, przy czym wykorzystuje się zwykły numer stacjonarny. NFON umożliwia migrację pojedynczych numerów telefonów lub zakresów DDI od innych operatorów. Usługę dostarcza sieć partnerska. Obecnie w Polsce NFON ma ponad 80 partnerów odpowiedzialnych za zawarcie umowy i wdrożenie usługi. Gwarantuje dostępność systemu poprzez swoje centra danych z geograficznym rozdzieleniem serwerów poparte certyfikatem ISO. Zapewnia dla świadczonych usług dostępność na poziomie 99,9% i dostępność 98% dla wszystkich usług internetowych, w tym interfejsów API.
> Instalacja aplikacji
Konfiguracja platformy opiera się na portalu serwisowym dostępnym z poziomu przeglądarki internetowej. Do wykonywania połączeń wykorzystywane jest narzędzie Cloudya, dostarczane w postaci aplikacji desktopowej instalowanej w systemach Windows i MAC, aplikacji mobilnej na iOS i Androida, a także w wersji przeglądarkowej. Wersja desktopowa oraz przeglądarkowa Cloudyi są w pełni funkcjonalne, ograniczenia ma natomiast wersja mobilna. Korzystanie z aplikacji nie sprawia trudności dzięki intuicyjnemu interfejsowi i łatwej obsłudze połączeń. NFON udostępnia na swojej stronie internetowej bogatą dokumentację platformy wraz z instrukcjami i przykładami użycia. W dodatku duża część dokumentacji jest w języku polskim.
> Portal serwisowy
Z poziomu portalu serwisu użytkownik ma możliwość zarządzania konfiguracją wirtualnej centrali telefonicznej. W zakładce Cele (rys. 1) zebrane zostały wszystkie komponenty instalacji telefonicznej. Z tego poziomu użytkownik może dodawać nowe elementy, takie jak klasyczny, powiązany z telefonem numer wewnętrzny, numery wewnętrzne do użycia eFaxu (centralna usługa faxu), wszystkie pośredniczące komponenty systemu, telekonferencje, sterowanie czasowe, grupy, kolejki oczekujących i dialogi głosowe.
Konfiguracja jest intuicyjna, a interfejs przejrzysty, nie powinien więc zaskoczyć użytkowników, którzy mieli styczność z klasyczną centralą telefoniczną. Konfigurację rozpoczyna się od dodania numerów wewnętrznych w oknie Cele. Numery wewnętrzne są podstawą instalacji telefonicznej – do każdego można przypisać cel. Dostępne cele to m.in. aparaty telefoniczne, faksy, eFax oraz usługi, jak np. kolejki oczekujących. Numery wewnętrzne mogą funkcjonować niezależnie od numerów bezpośrednich dostępnych z zewnątrz i mogą w ogóle nie być dostępne z zewnątrz. W przypadku wykorzystania aparatów telefonicznych jako urządzeń końcowych numer wewnętrzny (telefon wewnętrzny) może odpowiadać zewnętrznemu numerowi telefonu (numer bezpośredni). Przyporządkowanie osobistych ustawień użytkownika do numeru wewnętrznego, a nie konkretnego aparatu telefonicznego, pozwala na przeniesienie właściwości numeru wewnętrznego na inny aparat telefoniczny bez potrzeby przeprowadzania nowych ustawień. W ten sposób numer wewnętrzny „podąża” za użytkownikiem. Pracując w kilku lokalizacjach, można zawsze używać jednego numeru wewnętrznego, zmieniając tylko przypisane urządzenia końcowe w zależności od lokalizacji, w której w danym momencie wykonywana jest praca.
[…]
Piotr Maziakowski
Autor od 2004 r. związany z branżą IT i nowych technologii w obszarze administrowania systemami klasy ERP. Specjalizuje się w realizacji wdrożeń i audytów bezpieczeństwa informacji.