Artykuł pochodzi z wydania: Październik 2022
Rozwiązania klasy unified access management zyskały na znaczeniu za sprawą zmiany w sposobie świadczenia pracy. Praca z domu w zinformatyzowanych gałęziach gospodarki stała się niemal standardem. Warto przyjrzeć się narzędziom ułatwiającym zarządzanie stacjami roboczymi bez względu na to, gdzie się fizycznie znajdują.
Już ósmy rok z rzędu testujemy kolejne wydania oprogramowania baramundi Management Suite (dalej: bMS). Z racji pory roku zazwyczaj na redakcyjne biurko trafia pierwsza z dwóch zaplanowanych na dany rok kalendarzowy edycji. Tak samo jest tym razem – wydanie bMS 2022 jest dostępne w sprzedaży już od kilku miesięcy, a od poprzedniego testu zdążyło się pojawić również wydanie 2021 R2, od którego zaczniemy, aby zachować chronologię.
W ciągu niespełna dekady, od kiedy testujemy ten pakiet oprogramowania, baramundi wprowadziło niezliczoną liczbę nowych funkcji, poprawek, a także rozszerzeń pozwalających na kompleksowe zarządzanie całym cyklem życia sprzętu komputerowego wykorzystywanego w przedsiębiorstwie, począwszy od zainicjowania instalacji systemu operacyjnego, poprzez inwentaryzację sprzętu i oprogramowania, wdrożenie software’u, kopie zapasowe i ochronę przed zagrożeniami, na wycofaniu z użycia kończąc. Sprawdźmy zatem najważniejsze nowości od czasu ostatniego testu.
> Lista nowości
Analizę zmian, które zaszły od czasu ubiegłorocznego testu, zaczynamy od wersji 2021 R2, która pojawiła się tuż po ostatniej publikacji. Lista nowości nie jest szczególnie długa, choć obejmuje funkcje wyczekiwane przez część użytkowników. Pierwsza z nich to wsparcie dla Microsoft Windows Autopilot. Pomimo wielu funkcji dostępnych w pakiecie bMS, umożliwiających także instalację systemu operacyjnego, coraz więcej przedsiębiorstw idzie o krok dalej, automatyzując przygotowanie komputera osobistego w momencie pierwszego logowania. Tym właśnie jest Autopilot – rozwiązaniem firmy Microsoft pozwalającym na dopasowanie instalacji i konfiguracji nowego urządzenia już na poziomie dostawcy sprzętu. W ten sposób od razu przy pierwszym uruchomieniu komputera, znajdującego się w dowolnym miejscu podłączonym do sieci, następuje jego spersonalizowana konfiguracja wraz z dostarczeniem wszystkich narzuconych z góry narzędzi pracy. Automatyczne powołanie nowego komputera w usłudze Autopilot powoduje również stworzenie go w zasobach baramundi Management Server, a zautomatyzowana dystrybucja aplikacji agenta pozwala na zarządzanie nim od momentu pierwszego uruchomienia nowej maszyny. Autopilot sam w sobie wymaga skorzystania z Azure Active Directory.
Kolejne nowości dotyczą mechanizmów aktualizacji systemu Windows. Profile aktualizacji umożliwiają teraz łatwe zweryfikowanie, czy wybrane urządzenia spełniają wymagania co do zgodności z firmową polityką kontroli wersji systemu Windows. Baramundi pozwala także na podgląd stanu aktualizacji w kontekście grup logicznych, a także uniwersalnych grup dynamicznych, które pojawiły się relatywnie niedawno. Od wersji 2021 R2 łatwiej także sprawdzić szczegółowe informacje o stanie aktualizacji MS z dokładnością do identyfikatora KB dla wskazanych grup urządzeń końcowych. Inną z ciekawostek jest tryb „Do not disturb”, pozwalający użytkownikom zdefiniować okres, w którym nie powinni być bombardowani powiadomieniami bMS z poziomu zasobnika systemowego ani żadnymi innymi zdarzeniami pochodzącymi od systemu zarządzania. Jest to oczywiście opcja do włączenia przez administratora z poziomu konsoli zarządzania. Jej przydatność łatwo uzasadnić w przypadku sytuacji, kiedy użytkownik akurat prezentuje coś ze swojego komputera lub wykonuje zadania wymagające koncentracji.
Lista nowości w wydaniu z 2022 r. jest nieco dłuższa, choć nie znajdziemy tu żadnych spektakularnych funkcji. Pojawiło się za to sporo ulepszeń w znanych modułach i funkcjach. Wiele z nich dotyczy modułu baramundi Kiosk, a więc interfejsu webowego umożliwiającego samoobsługę użytkowników, co odciąża dział wsparcia. W obecnej wersji pojawiły się rozszerzone relacje w przypisywaniu zadań – teraz można przypisać wiele zadań dla pojedynczej końcówki, a także wybrać pojedyncze zadanie, które zostanie wykonane na wielu urządzeniach. Pojawiły się także komentarze w formacie HTML oraz opcja zmiany motywu z jasnego na ciemny. Za pośrednictwem interfejsu Kiosku można również w sposób scentralizowany publikować powiadomienia, dzięki czemu łatwiej przekazać istotne informacje o planowanych przerwach lub innych czynnościach wymagających uwagi użytkowników. Ci z kolei zyskali możliwość podglądu statusu wykonywanych zadań. Czas odświeżania da się oczywiście kontrolować.
[…]
Marcin Jurczyk
Autor pracuje jako architekt IT w firmie Kyndryl. Zajmuje się infrastrukturą sieciowo-serwerową, wirtualizacją infrastruktury i pamięcią masową.