Artykuł pochodzi z wydania: Lipiec – Sierpień 2021
Model zdalnego świadczenia pracy zyskał w ciągu ubiegłego roku na popularności, a przez to również powszechniejsze stały się zagadnienia związane z efektywnym zarządzaniem zasobami IT. Po dłuższej przerwie sprawdzamy najnowszą wersję oprogramowania, które pozwala ułatwić większość tego typu zadań.
Zagadnienia związane z zarządzaniem zasobami informatycznymi pojawiają się na łamach naszego miesięcznika dość regularnie, zazwyczaj w kontekście testów narzędzi usprawniających administrowanie zasobami, ale także z formalnoprawnego punktu widzenia. Minął właśnie rok, od kiedy do naszego redakcyjnego warsztatu trafiła nowa wówczas wersja oprogramowania do zarządzania usługami i zasobami IT od firmy LOG Systems – LOG Plus. Poprzednim razem mieliśmy do czynienia z napisanym całkowicie od nowa produktem, który w dłuższej perspektywie miał za zadanie zastąpić rozwijaną od wielu lat wcześniejszą generację oprogramowania pod nazwą LOG. Nieco przedpremierowo testowana wersja 1.3 zrobiła na nas pozytywne wrażenie, a jeszcze lepiej prezentowała się lista zmian i nowości, które miały być sukcesywnie publikowane w kolejnych miesiącach. Z końcem kwietnia bieżącego roku światło dzienne ujrzała wersja 2.0, w której pojawiło się sporo nowych funkcji. Trzeba także pamiętać, że na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy publikowane były również wersje pośrednie, które także wprowadzały cały szereg zmian.
> FUNKCJONALNOŚĆ
Gwoli przypomnienia – LOG Plus to modularne oprogramowanie realizujące funkcje skategoryzowane w następujących grupach: IT Asset Management (ITAM), IT Service Management (ITSM), Data Protection oraz Remote Management. Do każdej z grup przypisano moduły funkcjonalne, podlegające osobnemu licencjonowaniu. W ten sposób można zbudować licencję produktu finalnego, który będzie najlepiej odpowiadał wymaganiom przedsiębiorstwa. Do grupy ITAM należą m.in. moduły CMDB/CMDB Ultra (Configuration Management Database), SAM (Software Asset Management), Data Warehouse czy Network. Absolutnie podstawowym modułem wchodzącym w skład licencji standardowej jest baza konfiguracji CMDB, przechowująca szczegóły na temat wszystkich zasobów IT przedsiębiorstwa, takich jak sprzęt, oprogramowanie, zasoby ludzkie, urządzenia peryferyjne itp. Za pośrednictwem modułu CMDB realizowane są także funkcje analizy cyklu życia zasobów, tworzenie relacji i integracji z platformami wirtualizacyjnymi VMware oraz Hyper-V w celu automatycznej inwentaryzacji maszyn wirtualnych czy generowanie statystyk najczęściej używanego oprogramowania, odwiedzanych stron WWW lub aktywności komputera. Zasoby można dowolnie korelować, np. przypisując licencje oprogramowania określonym użytkownikom. Istnieje też możliwość przypisywania zasobów do lokalizacji lub jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa opartych na integracji z usługami katalogowymi zgodnymi z protokołem LDAP.
> MODUŁY
W ramach modułu CMDB dostępny jest też katalog handlowy produktów wyróżniający oprogramowanie LOG Plus na tle konkurencji. Na bieżąco aktualizowana baza produktowa zawiera informacje na temat dostępnego w sprzedaży sprzętu komputerowego (komputery, serwery, urządzenia sieciowe) oraz oprogramowania, z uwzględnieniem cen (jeśli dostępne) i oryginalnych kodów handlowych dostawcy.
Kolejny moduł z pierwszej grupy – SAM – pozwala na proste rozliczanie licencji w firmie wraz z analizą wykorzystania, dzięki czemu możliwa jest optymalizacja kosztów związanych z oprogramowaniem. Wszystkie aplikacje wykryte na stacjach za pośrednictwem agenta są automatycznie dodawane do systemu jako zasób, a ewentualne niezgodności co do liczby licencji sygnalizowane odpowiednim kolorem alertu. W ten sposób można też łatwo zidentyfikować urządzenia z oprogramowaniem spoza oficjalnej listy. Inny z ciekawych modułów to Data Warehouse – centralne repozytorium wszystkich zgromadzonych informacji, umożliwiające tworzenie własnych kwerend SQL w celu tworzenia parametryzowanych raportów.
W grupie ITSM znaleźć można trzy moduły, z czego dwa dotyczą funkcji Helpdesk (wersja standard oraz Professional). Podstawowa wersja Helpdesku realizuje katalog procesów zgodny z ITIL, a więc między innymi zarządzanie incydentami, problemami, zmianami i wnioskami. Dostępna jest też baza wiedzy, zarządzanie kalendarzem czy automatyzacja na podstawie reguł biznesowych. Wciąż brakującym elementem jest funkcja czatu, ale producent pracuje już nad jej wdrożeniem w jednej z kolejnych wersji dostępnych jeszcze w tym roku. Część funkcji, jak chociażby graficzny edytor procesów czy zarządzanie umowami SLA, wymaga sięgnięcia po wersję Professional.
Trzeci moduł to zarządzanie usługami świadczonymi zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa, jak też dla klienta zewnętrznego. Skategoryzowany portfel usług można budować na podstawie już zinwentaryzowanych zasobów, dzięki czemu łatwo zidentyfikować ewentualne problemy z ciągłością czy jakością usług ze względu na brak skorelowanych zasobów lub ich awarię. Relacje wyświetlane są w zwizualizowanej formie za pośrednictwem automatycznie tworzonych map usług. Funkcja pozwala także definiować odpowiednie parametry SLA, a także przypisywać budżet.
[…]
Marcin Jurczyk
Autor jest architektem w międzynarodowej firmie z branży IT. Zajmuje się infrastrukturą sieciowo-serwerową, wirtualizacją infrastruktury i pamięcią masową.